ETUSIVU

UUSIN LEHTI

ARKISTO

TILAAJAPALVELU

TOIMITUS

MEDIAKORTTI
Suomen Luonto

Vihdin Ideaparkissa käynti vaatisi yli tunnin ajon

Puolen tunnin säteellä asuu vain puoli miljoonaa ihmistä, mutta kauppakeskuksia on jo useita.

Vihtiin suunniteltu Ideapark vaatisi useimmilta sinne tulijoilta yli tunnin ajomatkan, selviää Suomen Luonnon paikkatietoihin perustuvassa selvityksessä.

Ideapark vaatisi menestyäkseen asiakaskunnan, joka ei kerry alle puolen tunnin yhdensuuntaisen ajomatkan alueelta. Alle 30 minuutissa Vihdin Nummelaan ajaisi vain puoli miljoonaa ihmistä. Heistä lähes puolen vauvasta vaariin pitäisi käydä Ideaparkissa joka viikko. Kauppakeskuksen tavoitteena on yli 10 miljoonaa asiakasta vuodessa.

Puolen tunnin kauppamatkan rajan sisällä asuvan ihmismäärän pystyy laskemaan tiestön läpäisykykytietojen avulla. Niitä ovat esimerkiksi risteykset, yksisuuntaiset väylät sekä nopeus- ja kääntymisrajoitukset. Näin muodostuvalla alueella on jo viisi kauppakeskusta: Sello, Lippulaiva ja Iso Omena Espoossa sekä Myyrmanni ja Jumbo Vantaalla. Lisäksi keskuksia on tulossa Espoon Lommilaan, Vantaan Kivistöön ja Kirkkonummelle. Citymarketteja ja Prismoja alueella on peräti 13.

Puolen tunnin alue rajoittuu etelässä Kehä ykköseen ja Kirkkonummeen, lännessä Karjaan ja Nummen nurkille, pohjoisessa Karkkilan taakse sekä idässä Hyvinkään kupeeseen. Rajan taakse jäävät muun muassa Helsinki, Vantaan Tikkurila, rannikko, Keski- ja Pohjois-Uusimaa sekä Salon seutu. Niistä kauppareissuun vierähtää yhteensä yli tunti.

Pieksämäelle suunniteltuun Ideaparkiin pitäisi ajaa vielä kauempaa, sillä puolen tunnin säteellä asuu vain noin 50 000 ihmistä. Jyväskylästä tai Mikkelistä ajavilla matkoihin vierähtää edestakaisin lähes kaksi tuntia. Alueelle on suunnitteilla kauppakeskuksia yli 600 000 kerrosneliömetrin verran.
Kauppakeskuksiin tullaan kaukaa, sillä Lempäälän Ideaparkiin ajettu matka on keskimäärin sata kilometriä.
Hallituksessa ollaan erimielisiä siitä, kuinka paljon rakennuslupia tulisi myöntää. Hankkeiden vastustajien mukaan Ideaparkit lisäisivät yksityisautoilua.

Teksti: Juha Honkonen
Kuvat: Roni Rekomaa / Lehtikuva



PALAUTE   YHTEYSTIEDOT