|
Toimitukselta 2/2000
Mainokset eivät luo linjaa
Tammikuun Suomen Luonnon takakannessa ollut automainos on ärsyttänyt osaa lukijoistamme. Sama mainos on vielä toistona tässä lehdessä. On kysytty, emmekö valikoi mainoksia siten, että ne sopisivat lehden linjaan?
Ymmärrän vihaisia reaktioita. Arvasimmekin täällä toimituksessa, että niitä tulee, koska automainoksia ei ole aiemmin Suomen Luonnossa ollut ja automainos näyttäisi olevan ristiriidassa lehden sisällön kanssa. Olemmehan kirjoittaneet kriittisesti yksityisautoilun haitoista ja tiehankkeista.
Aivan näin yksinkertainen asia ei kuitenkaan ole. Terve journalistinen yleisperiaate on, että mainokset ovat ulkopuolelta ostettua ilmoitustilaa ja ilmoittaja vastaa itse viestistään. Ilmoitukset eivät edusta lehden toimituksellista linjaa eivätkä ole toimituksellista sisältöä. Kyseinen ilmoitus jossain toisessa lehdessä tuskin olisi ärsyttänyt.
Pääsääntö on se, ettei ilmoituksia karsita. Poikkeustapauksissa mainos voidaan torjua, esimerkiksi silloin, jos se on esimerkiksi hyvän maun vastainen, törkeä tai räikeästi valheellinen. Perusteiden pitää olla vahvat. Kyseinen automainos on tavanomainen tuotteen kaupallinen esittely, eikä sen hylkäämiseen ollut perusteita.
Jos ryhdymme aktiivisesti valitsemaan ilmoituksia, joudumme hankalaan tilanteeseen. Silloin nimittäin voitaisiin tulkita, että julkaisemiemme mainosten viestit tai niiden esittelemät tuotteet ja palvelut olisivat jotenkin Suomen Luonnon tai Luonnonsuojeluliiton hyväksymiä tai suosittelemia. Näin ei saa olla.
Pyrimme toki hankkimaan sellaisia ilmoituksia, jotka liittyvät lukijakuntamme harrastuksiin tai tarjoavat luontoa säästäviä tuotteita. Ilmoitushankinnan suuntaaminen on kuitenkin aivan eri asia kuin tiukka valikointi.
Ilmoituksia hankitaan siksi, että tarvitsemme rahaa lehden julkaisemiseen. Suomen Luonto kustannetaan kokonaan tilausmaksuilla ja ilmoitustuotoilla. Emme saa markkaakaan tukea mistään.
Useimmissa suomalaisissa talouksissa on auto, myös hyvin monien Suomen Luonnon lukijoiden talouksissa. Maaseudulla ja syrjäkylillä ilman autoa on hankala tulla toimeen, koska julkinen liikenne on vähäistä. Kaupunkilaisilla on enemmän valinnanvaraa. Jokainen päättäköön itse ajaako autolla ja jos niin millaisella ja miten usein. Itselläni ei ole koskaan ollut omaa autoa, olen pärjännyt mainiosti julkisilla kulkuneuvoilla. Myös muu toimituksemme on harvinaisen vähän autoistunut. Jos halutaan ajatella ympäristöä, on selvää että mitä vähemmän ajetaan sen parempi.
Nykyinen yhteiskunta suosii yksityisautoilua. Jos liikenteen haittoja halutaan vähentää, yhteiskunnan rakenteita ja ohjauskeinoja pitää muuttaa sellaisiksi, että yhä useammat voivat tulla toimeen ilman omaa autoa tai ainakin ajaa sillä vähemmän.
Emme elä yhteiskunnallisessa tyhjiössä. Maailma on kaupallistunut, ja mainokset pyrkivät vaikuttamaan asenteisiin. Niihin on opittava suhtautumaan kriittisesti. On hyvä, jos mainos saa ihmiset ajattelemaan. Olen iloinen, että Suomen Luonnolla on valveutuneita lukijoita, jotka pohtivat mainosten sanomaa sekä niiden asemaa lehdessämme ja nykymaailmassa.
Automainokset kuten muutkaan mainokset eivät vaikuta Suomen Luonnon linjaan. Kerromme jatkossakin autoilun haitoista ja kritisoimme tarpeettomia tiehankkeita.
Teksti: Jorma Laurila
|
|