|
Saastuttavimmille autoille kirein verotus
|
Ekologisimmat autot halpenevat ja saastuttavimmat kallistuvat.
Valtiovarainministeriön veromallin mukaan verotus kevenee autoilta, jotka päästävät hiilidioksidia alle 180 grammaa kilometrillä. Raja-arvon ylittävien autojen verotus taas kiristyy.
Malli saattaa muuttua, sillä se menee poliitikkojen käsiteltäväksi vasta loppuvuonna. Yksi verotusta muuttamaan pyrkivä taho on Suomen luonnonsuojeluliitto. Se on tyytyväinen kulutuksen ohjaamiseen ympäristöystävälliseen suuntaan mutta tyytymätön kokonaisverotuksen pysymiseen nykytasolla.
Liiton mielestä liikenteen hiilidioksidimäärää voidaan vähentää vain, jos autojen päästöveropottia kasvatetaan.
”Tällä mallilla vesitetään tavoitteet autokannan muuttamisesta ympäristöystävällisemmäksi, koska autojen keskiarvopäästöt ovat nyt 163 grammaa hiilidioksidia kilometrillä. Verotuksen taitekohdaksi ei siis riitä 180 grammaa”, sanoo toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen.
Jos malli toteutuu, Suomelle tulee kiire, sillä Euroopan unioni on asettamassa uusien henkilöautojen päästötavoitteeksi 120–130 grammaa kilometrillä vuoteen 2012 mennessä.
”Ero on huikea!” Yrjö-Koskinen toteaa. Hän pitää hiilidioksidipäästöjen vähentämistä tärkeimpänä missionaan.
Maasturit kuluttavat eniten
Eniten Suomessa uutena myytävistä henkilöautoista saastuttavat maastoautot, niin muodikkaat citymaasturit kuin perinteisetkin maasturit.
Suurimmat hiilidioksidin päästäjät ovat Volvo XC70 ja Mercedes-Benz ML63. Ne pössäyttävät joka kilometrillä ilmoille lähes 400 grammaa hiilidioksidia.
Vähiten ympäristöä saastuttavat vain tonninpainoiset Smart Fortwot. Niitä tarvitaan peräti neljä ja puoli kattamaan Volvon tai Mersun päästömäärä.
Pienet autot ovat paitsi ekologisia myös ekonomisia jo ennen verouudistusta. Kun maastoauto kuluttaa sadalla kilometrillä helposti yli 16 litraa menovettä, pikkuautolla pääsee saman matkan viidesosalla bensaa tai dieseliä.
Kaikkein saasteettomin vaihtoehto on luonnollisesti jättää auto tyystin ostamatta.
Teksti: Juha Honkonen
|
|